Benett vytvořil tzv. „Vývojový model interkulturní senzitivity“ („The
Developmental Model of Intercultural Sensitivity“, DMIS) jako rámec pro
vysvětlení pozorovaných a zaznamenaných zkušeností lidí v interkulturních
situacích. Studenti byli pozorováni v průběhu měsíců a někdy i let při in–
terkulturních seminářích, výměnných pobytech a programech a v interkul–
turních třídách. Studenti podle autora čelili kulturním rozdílům předvída–
telným způsobem. Benett posléze uvádí i vlivy stadia interkulturní
senzitivity na prostředí firem. Vývojový model interkulturní senzitivity se
skládá ze šesti stupňů. První tři stupně jsou etnocentrické a další tři stupně
etnorelativní (Benett, cit. podle Benett, Benett, 2004).
Popření (denial). Jedná se o nejranější etnocentrický stupeň. Vlastní
kultura je považována za jedinou správnou. Od ostatních kultur je držen
psychický i fyzický distanc. Výsledkem je to, že nedojde ani k uvědomění
si kulturních rozdílů, protože jsou podvědomě popřeny. V prostředí organi–
zace není podporována kulturní diverzita.
Obrana (defense). V dalším etnocentrickém stupni již člověk cizí kul–
turu odmítá a má tendenci ke stereotypizování či diskriminačnímu chování.
Pokud se to projevuje na úrovni organizace, zaměstnanci mohou mít snahu
„vetřelce“ odstranit. Jasně se odlišuje mezi „my a oni“. 
Příkladem mohou být různé fúze velkých společností, přičemž jedna fi
remní kultura, která s sebou přináší i určité národní aspekty, se stává do–
minantní. Zaměstnanci domácí, např. české kultury pak musí chtě nechtě
přijmout kulturu cizí, např. německou. Přesně v této fázi dochází k největší
stereotypizaci a obraně proti přijmutí nové dominantní kultury.
Někdy může dojít i k tzv. zvratu (reversal), kdy „my a oni“ se převrátí
a dojde k přesně opačné stereotypizaci a obraně proti původní kultuře, kte–
rá je odmítána, a naopak dojde k identifikaci s cizí kulturou.
Minimalizace (minimization). Závěrečná etnocentrická fáze předsta–
vuje nejkomplexnější strategie pro vyhnutí se kulturním rozdílům. Je to
filozofie ve smyslu „v jádru jsme všichni stejní“. Dominantní skupina
v organizaci si často neuvědomuje, že jejich vlastní kultura se stala mo–
delem pro úspěch v organizaci. Extrémní důraz na společnou jednu kul–
turu vytváří silný tlak na kulturní konformitu a vede ke střetu lokální
a cizí kultury. V konečném efektu může dojít až k odporu vůči cizí domi–
nantní kultuře.
Přijetí (acceptance). Přijetí je přechodem k etnorelativismu. Kulturní
diverzita je akceptována, ale nemusí nezbytně znamenat souhlas či oblibu. 
85
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>